Quinoa Chenopodium quinoa

Kvinoa

Kvinoa on kasvi, joka on peräisin Etelä-Amerikan Andeilta. Se on pseudovilja, eli sitä käytetään ruoanlaitossa viljan tavoin, mutta se ei ole varsinainen vilja. Etelä-Amerikan asukkaat ovat syöneet kvinoaa vuosisatojen ajan, ja vasta äskettäin siitä on tullut suosittu Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Se sisältää runsaasti proteiinia ja kuitua, ja siinä on kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa. Kvinoa on myös gluteenitonta, joten se on hyvä valinta gluteeniyliherkkyydestä kärsiville. Jos haluat tietää kvinoan terveysvaikutuksista ja saada ateriavinkkejä sekä muutamia hyvin erikoisia faktoja kvinoasta, kannattaa lukea artikkeli kokonaan.

LUE MYÖS: Kvinoa, Hampunsiemen, Idätys

Mikä kvinoa on?

Kvinoa Chenopodium quinoa (lausutaan “keen-wah”) englanniksi Quinoa. on se pieni, pyöreä siemen, joka on viime vuosina kasvattanut suosiotaan. Ja hyvästä syystä! Kvinoa on erinomainen proteiinin ja kuitujen lähde, ja se on luonnostaan gluteeniton.

mika kvinoa on 1
Kvinoa ei ole vilja, vaikka sitä käytetään viljan tavoin

Se sisältää myös useita vitamiineja ja kivennäisaineita, joten se on todella ravinteikasta ruokaa. Ehkä parasta kaikesta on se, että kvinoa maistuu herkullisen pähkinäiseltä, mikä tekee siitä monipuolisen ja herkullisen lisän mihin tahansa ateriaan.

Etelä-Amerikan Andien alueelta kotoisin oleva kvinoa on kestävä viljelykasvi, joka voi kasvaa erilaisissa ilmastoissa. Vaikka kvinoa yhdistetään yleisimmin Peruun, Boliviaan ja Chileen, sitä kasvaa myös Ecuadorissa, Argentiinassa ja Kolumbiassa. Kvinoa kuuluu karviaiskasvien heimoon, ja se on nopeasti kasvava yksivuotinen kasvi, joka voi kasvaa jopa neljä metriä korkeaksi. Lehdet ovat leveät ja lusikanmuotoiset, ja kukat ovat pienet ja keltaiset. Kvinoa korjataan sen siementen vuoksi, jotka ovat pieniä, pyöreitä ja väriltään kermanvalkoisia. Kvinoan siemenet on valtavissa rypäsmäisissä röyhyissä. Kvinoa kasvaa aurinkoisella ja kuivalla paikalla.

Katso miten kvinoasta valmistetaan täydellistä

Kvinoa Suomessa

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT) julkisti vuonna 2013, että MTT on 15 vuoden jalostuksella pystynyt tuottamaan vihdoin kvinoalajikkeen, joka kestää myös Suomen pohjoista ilmastoa. Nykyään kotimaista kvinoaa saa tavallisista ruokakaupoista. Kannattaakin suosia kotimaista kvinoan tuotantoa.

suomalainen kvinoa
Kvinoa kasvaa myös Suomessa

Faktoja, joita et ehkä tiennyt kvinoasta 🤔

  • Kvinoan lehtiä voidaan syödä lehtivihanneksen tapaan
  • Kvinoa sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa, mikä on harvinaista kasvikunnan tuotteissa
  • Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat punajuuri, pinaatti ja jauhosavikka
  • Kvinoa on itse asiassa siemen, ei vilja, ja kvinoa on luonnostaan gluteenitonta.
  • Kvinoa oli inkoille pyhää, ja se tunnettiin “kaikkien viljojen äitinä”
  • Kvinoa sisältää runsaasti kuitua ja sen glykeeminen indeksi on alhainen, joten se on hyvä valinta diabeetikoille
  • Kvinoa on hyvä vitamiinien ja kivennäisaineiden, kuten raudan, kalsiumin, magnesiumin ja kaliumin, lähde

Yhteenveto

Kvinoa (Chenopodium quinoa) on monipuolinen kasvi, jota voidaan käyttää monissa eri ruokalajeissa aamiaismuroista suolaisiin sekoitusruokiin. Kypsennettynä kvinoa on rakenteeltaan kevyttä ja kuohkeaa ja maultaan pähkinäistä. Kvinoa valmistetaan huuhtelemalla jyvä ja keittämällä tai pikemminkin hauduttamalla sitä vedessä tai liemessä noin 15 minuuttia.Kvinoan terveellisyys on kiistaton. Kvinoa on ravitseva siemen, jolla on monenlaisia terveyshyötyjä. Kvinoa sisältää runsaasti proteiinia ja kuitua, ja se on myös hyvä kivennäisaineiden, kuten magnesiumin, kaliumin ja sinkin lähde. Tutustu myös muihin siemeniin.

Kvinoa FAQ

Onko kvinoa terveellistä?

Kvinoa on viime vuosina noussut suosituksi terveysruoaksi, mutta onko se todella niin terveellistä kuin sanotaan? Kvinoa on vilja, jossa on runsaasti proteiinia ja kuitua, ja se on myös hyvä vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde. Sen glykeeminen indeksi on alhainen, mikä tarkoittaa, että se ei aiheuta verensokerin nousua. Kvinoa on myös gluteenitonta, joten se on hyvä vaihtoehto keliakiaa tai gluteeniyliherkkyyttä sairastaville. Kvinoa sisältää kuitenkin pienen määrän arseenia, joten on tärkeää huuhdella vilja huolellisesti ennen keittämistä. Kaiken kaikkiaan kvinoa on terveellinen ruoka, jota voi nauttia osana tasapainoista ruokavaliota.

Onko kvinoa pakko huuhdella?

Huuhtele kvinoa huolellisesti vedellä ennen keittämistä, jotta se ei maistuisi kitkerältä. Kvinoan pinnalla oleva saponiini suojaa siemeniä linnuilta. Huuhtele pienireikäisellä siivilällä parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Huuhtelu vähentää myös kvinoa puurotumista keitettäessä. Huuhtelu myös poistaa mahdolliset siemenien joukossa olevat pöly- ja roskajäämätä. On olemassa myös valmiiksi huuhdeltuja kvinoa-tuotteita, joten tarkista pussista huuhtomistarve.

Paljonko painaa 1 dl kvinoaa?

1 dl kvinoaa painaa noin 90 grammaa ja tämän määrän keittämiseen tarvitaan 2 dl vettä. Kvinoaa keitettäessä on tärkeää muistaa, että kvinoan ja veden suhde on 1:2. Tämä tarkoittaa, että jokaista 1 osaa kvinoaa kohti tarvitaan 2 osaa vettä. Keittämiseen kuluu aikaa noin 7-9 minuuttia. Jos haluat vain hauduttaa kvinoaa (1 dl) hieman pehmeämmäksi, niin siihen tarvitset vain 1 dl vettä ja 4-6 minuuttia. Säätämällä veden määrää voit itse säätää siemenen pehmeyttä ja suutuntumaa.

Voiko kvinoalle olla allerginen?

Kvinoalla voi olla allerginen. Kvinoa-allergian oireet ovat samankaltaisia kuin muidenkin ruoka-aineallergioiden, ja niihin voi kuulua kutinaa, turvotusta, hengitysvaikeuksia ja ruoansulatuskanavan vaivoja. Jos epäilet olevasi allerginen kvinoalle, on tärkeää käydä lääkärin vastaanotolla diagnoosia ja hoitoa varten. Asianmukaisella hoidolla voit nauttia tämän terveellisen ruoan kaikista eduista ilman haittavaikutuksia.

Kauanko kvinoa säilyy?

Kuivatun kvinoan säilyvyyttä tulee seurata paketin viimeisestä käyttöpäivästä. Parhaiten kuivattu kvinoa säilyy ilmatiiviissä astiassa viileässä ja kuivassa paikassa. Kypsennettynä kvinoa säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Parhaimman maun ja suurimman terveyshyödyn saat kun pyrit syömään kvinoan heti valmistamisen jälkeen.

Voiko vauvalle antaa kvinoaa?

Vauvalle voi antaa kvinoaa ruuaksi. Kvinoa voi olla erittäin hyväkin vaihtoehto, jos vauva sairastaa keliakiaa. Keliaakikolle nimittäin soveltuvat juuri kvinoa, hirssi, tattari ja aivan puhdas kaura. Vauvalle kannattaa tarjota vaihtoehtoja monipuolisesti näin myös makuaisti kehittyy ja on helpompaa myöhemmin tarjota monenlaisia kasvisruokia monipuolisine proteiinivaihtoehtoineen. Kvinoa on täynnä ravintoaineita, kuten rautaa, magnesiumia ja folaattia. Kvinoa on ns. täydellinen proteiini, mikä tarkoittaa, että se sisältää kaikki välttämättömät aminohapot, joita vauva tarvitsee kasvuun ja kehitykseen. Lisäksi kvinoa on helposti sulavaa.

Kuinka paljon kvinoa sisältää proteiinia?

Kvinoa sisältää runsaasti proteiinia. 100 g kvinoaa sisältää 14 g proteiinia. Kvinoa sopii siis erinomaisesti proteiininlähteeksi kasvisruokavalioon, lihaproteiinin lisäksi ja muuhunkin ruokavalioon lisänä.

Onko kvinoa sukua punajuurelle

Kvinoa on sukua punajuurelle ja pinaatille. Vaikka kvinoa luokitellaankin usein viljoiksi (siemeniksi), se on itse asiassa amaranttien heimoon kuuluvan kasvin siemen, johon kuuluvat myös punajuuri ja pinaatti.

Löydät lisää Kasvit & Hyvinvointi -aiheisia artikkeleita Vegefrendit.fi etusivulta tai yläpalkin valikosta

Samankaltaiset artikkelit